El 47% d'autònoms i pimes encara desconeix el nou sistema de facturació Veri*Factu, obligatori el 2026

Dijous, 23 d’octubre de 2025

L'entrada en vigor de la normativa antifrau a partir del proper 1 de gener de 2026 farà que pimes i autònoms que emeten factures hagin de disposar d'un sistema electrònic de facturació que compleixi amb totes les característiques tècniques establertes.

La implementació del sistema Veri*factu afectarà la forma de gestionar la documentació fiscal de forma significativa.

Calendari d’implementació

Tots els empresaris i professionals que emetin factures, tant si són autònoms com societats, hauran de fer servir un sistema de facturació compatible. Encara que només emetin 5 o 10 factures a l’any, també s'hauran d’adaptar. La llei no estableix un llindar mínim de facturació. L'1 de gener del 2026 serà obligatori per a empreses, i 1 de juliol del mateix anys, per als autònoms.

 

Quantes modalitats hi ha?

Hi ha dues modalitats. 

-Una és la Modalitat Veri*Factu, en què el sistema envia automàticament cada factura a l'AET en temps real. (Aquells que no disposin d'un software de facturació, poden optar per la modalitat Verifactu fent servir el programa gratuït que ha llançat l'Agència Tributària).

-L'altra és la Modalitat no-Veri*Factu. En aquest cas, l’empresa guarda els registres amb garanties de seguretat sense necessitat d’enviament immediat

 

Les peixateries, carnisseries, forns, fruiteries o botigues de queviures, on les bàscules i caixes registradores fan les vendes i emeten tiquets simplificats, també s'hauran d’adaptar a la normativa de Veri*Factu. Com? Via actualització del programari o connexió a un TPV compatible. No caldrà enviar cada tiquet en temps real, però sí registrar-lo correctament. Cada tiquet o factura haurà de portar un codi QR i un identificador únic que permeti la traçabilitat.

 

Si només venen al detall i donen tiquets de caixa sense dades fiscals del client, no està obligat a emetre factures, però sí a tenir un sistema compatible amb Veri*Factu per registrar les vendes. Això no implica enviar cada tiquet a Hisenda, però sí que han de quedar registrats correctament i de manera traçable.

 

És el mateix Verifactu que la factura electrònica?

No. La factura electrònica és una factura digital amb uns formats determinats que permeten que un programa de facturació pugui llegir-los automàticament.

 

A Espanya, aviat serà obligatori emetre factures electròniques en les operacions entre autònoms i empreses. Això és així arran d'una normativa del Ministeri d'Economia que es va aprovar per rebaixar la morositat.

En canvi, Verifactu parteix d'un reglament del Ministeri d'Hisenda pensat per evitar el frau fiscal. Com la resta de factures, les factures electròniques tindran o no Verifactu en funció de si l'empresari s'ha d'acollir o no als nous sistemes de facturació.

 FORMA'T:

Des de l’Ajuntament, ens posem a la vostra disposició per rebre els vostres dubtes i fer-los arribar als organismes corresponents, que us els podran resoldre.

Així mateix, per al petit comerç de proximitat, recomanem la formació “El reglament SIF VERI*FACTU” un curs gratuït de 4 h impartit per la Pimec i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM)

https://pimec.org/actuacions-de-formacio-per-a-la-millora-competitiva-del-comerc-de-catalunya

Darrera actualització: 24.10.2025 | 14:05