1 de Maig. Dia internacional de la classe treballadora
Per reivindicar-lo, volem fer un exercici de memòria col·lectiva i recordar una petita part de la nostra història i del moviment obrer que va lluitar pels drets de les classes obreres a Montesquiu.
El passat obrer de Montesquiu, va ser el motor de la vida al poble, amb les manufactures tèxtils, les fàbriques, la colònia de la Farga de Bebié, El Carbur, la Bòbila, la Cooperativa l’Amistat i el Centre Obrer Recreatiu entre d’altres.
Però la lluita pels drets laborals no va ser fàcil, la història amaga una llarga disputa entre classes dominants i classes dominades, de grans referents populars oblidats com l’obrer sindicalista Josep Genollà; una història d’edificis culturals i d’oci aixecats per les associacions obreres del nostre poble, com la sala de la Cooperativa actualment en desús i el Teatre del Centre Obrer transformat en magatzem de la brigada municipal l’any 2001 i recuperat l’any 2025
Recordar aquesta gent i dignificar el patrimoni cultural i arquitectònic del municipi, ha de ser un dels grans reptes del nostre poble, perquè per saber on anem, primer hem de saber d’on venim.
▪️Imatge 1. Molí Draper de Montesquiu
▪️Imatge 2. Edifici i font del Centre Obrer Recreatiu
▪️Imatge 3. Colònia Tèxtil Farga de Bebié
▪️Imatge 4. Fabrica del Carbur
▪️Imatge 5. Obrers a la bòbila
Imatges extretes del llibre de José Antonio Molina Moreno "En temps d'en Josep Genollà, Societat i moviment obrer a Montesquiu."